Monday, April 27, 2009

Boikot oh boikot...

Riuh - rendah satu Malaya dengan saranan supaya memboikot produk-produk yang dikeluarkan oleh negara-negara yang menyokong Zionis. Sana sini koi tengok macam-macam pamplet, brosur dan pelbagai gaya benda bercetak yang memaparkan senarai produk-produk yang perlu diboikot. Serba salah dibuatnya.

Tapi macam biasa la...koi terpaksa menetapkan sendiri apa yang boleh diikuti dan apa yang tidak boleh. Jauh dalam hati koi, koi adalah seorang Muslim yang tersentuh dengan apa yang ditanggung oleh saudara seMuslim koi di Palestine dan di mana-mana juga ceruk dunia yang terhasil dari kekejaman mana-mana pihak pun. Tak kira la Amerika ke, Israel ke... Koi tak pernah setuju dengan apa yang berlaku dan pendirian serta kesedaran koi terhadap perkara ini adalah jelas!

Walau macam manapun tidak semua saranan boikot tu koi mampu ikuti. Kalau setakat tak gosok gigi guna Colgate koi rasa okey lagi. Ubat gigi jenama lain bersepah di pasaran. Yang koi tak tahannya, bila anak nak KFC. Anak koi bukan gaya anak orang...dan dia nak sesuatu benda tu, huru-hara dalam rumah koi sama tenat je dengan apa yang berlaku di Semenanjung Gaza kalau koi tak dapatkan kehendak dia tu. Mana boleh tangguh-tangguh. Dia mana nak ambik tahu berapa percent daripada belian ayam goreng tu disumbangkan kepada tabung peluru Zionis. Kalau koi bagitau dia pun dia faham ke?

Koi tak setuju duit koi disumbangkan untuk membeli peluru membunuh saudara seagama koi
( kalau betul la...) tapi dalam masa yang sama koi tak daya mendengor anak koi merahang nak ke KFC. Kepada tukang saran boikot-memboikot tu, minta maafla bebanyak kalau nampak koi berbaris dalam KFC. Daripada koi kena menggoreng ayam sendiri, baik la koi beli!

2 comments:

  1. bebudok long...gone kan. dah kite mase kecik dulu pun kala nok ke bende tue selagi tok dapat laa selagi tue laa merahang...dah dapat haa reti plok diam. Alhamdulillah laa anok2 koi tok selok ke kfc. Koi mempedooh ke anok2 koi yang kfc ander ulat dari kecik lagi...bukannyer bakhil keknyer lebih ke tok berduit...kala berduit, francais kfc tue beli dek koi...letok depan umah ha ha ha

    ReplyDelete
  2. Koi kalau ikutkan lagi la ruginya. Dia bukan makan ngat, dia makan tepungnya je. Lepas tu tinggal la ayamnya gitu haje...sape nok mentedarohnya hak dah gonye dek dia te

    ReplyDelete