Monday, August 31, 2009

Agaknya macam ni...

Agaknya hidup ni macam ni...macam satu perjalanan sekumpulan manusia dalam hutan tebal. Walaupun kita rasa kita kuat, gagah, langgas dan tangkas tapi kita tak boleh laju sangat. Meninggalkan rakan sekumpulan di belakang mungkin bukan persoalan utama yang kita kena fikirkan. Yang membimbangkan kalau terlajak laju, kaki mungkin tersadung akar, mata tercucuk kayu dan kita tersungkur mencium tanah.

Kalau berjalan terlajak perlahan, dah tentu kita akan ketinggalan. Berseorangan di belakang pada ketika orang lain jauh ke depan bukannya kerja. Dalam perjalanan yang sarat dengan risiko, kita masih perlukan bantuan orang lain kalau apa-apa hal berlaku pada diri kita. Jadi, tak bolehlah terlalu santai sehingga melambatkan langkah.

Yang moleknnya, biar sederhana. Laju tak laju sangat, perlahan tak perlahan sangat. Tujuannya, supaya sepanjang melangkah tu, kita akan ada masa untuk memandang ke belakang melihat kalau-kalau ada yang tercicir sepanjang langkah kaki kita. Kita juga kena ada masa untuk tengok ke atas, kalau-kalau ada punggur yang menunggu nak menimpa kepala. Kita kena peruntukkan masa untuk melihat ke tanah, kut-kut ada duri yang menanti nak meradak kaki. Yang penting, kita kena ada masa untuk tengok ke depan supaya perjalanan kita tak tersasar daripada arah tuju.

Perjalanan ni yang betulnya...jangan main tibai je!

No comments:

Post a Comment