Friday, September 4, 2009

Merdeka apa namanya?

Dah 52 tahun dah kita merdeka. Tak sedar je. Ramai pejuang kemerdekaan yang bertungkus-lumus menggadai nyawa untuk memerdekakan tanahair ni dulu dah takde dah gamoknya. Atas nama menghargai, setiap tahun kita pakat berarak la kononnya ke hulu ke hilir. Mana yang mengusung bendera, dengan benderanya. Mana yang gila bertempik, bertempik haje kerjanya...merdeka ke darat, merdeka ke baruh. Mana yang gila berucap, belejeh sokmo air liur. Kitnya yang koi nampok, kalau tuk nenek kita dulu berhempas pulas nak bebaskan Tanah Melayu daripada orang Inggeris, cucu cicit nya pulak sekarang ni sibuk nak jadi orang putih.

Acu pegi ke bandar. Tak payah bandar besar-besar la, padan dengan Temerloh tu je. Bersepoh-sepoh klon Britney Spears, Drew Barrymore, Angelina Jolie dan entoh sapa-sapa lagi. Pakaian memasing jangan la, seksi ngalahkan pelakon Hollywood. Lupa ke mak ayah nunggu di muka pintu di Lipat Kajang, di Lebok, di Paya Pasir, di Paya Pulai...takde pulok pun dalam surat beranok bertulis Ohio. Dalam berpakaian gitu, lupa juga ke hidung tu kepek ngalah kan baru lepas kena langgor dek kerbau. Orang putih sangat la kononnya tu. Merdeka ke gitu? Sikit lagi sok ada pulak la yang gi ke Pekan Sari bolen gitu haje, tengok la me tak pecaye...Merdeka la gelor kan...

Hak jantan nya pulok, rambut. Entoh mana dapatnya pesen gitu gaye koi pun tak tahu. Yang dah bangka tu tak kata la, tak dapat nak ejas dah. Yang darjoh enam pun rambut dah macam-macam gaye pesen. Kena pandang lama-lama baru nampok ada gaye orang. Me tidok, gaye cipan ada, gaya platipus ada, gaya musang kelong pun ada. Tak tau la apa nak jadi...

Tu baru Temerloh. Tak masuk lagi Kuantan, Penang, Kuala Lumpur, Kuala Ketil...Rasa koi banyokyang nyambut hari merdeka sambil mabuk-mabuk. Yang nyambut dengan konsert jangan cerita la. Berbilang taun ada... Kalau ikut ke koi, nunggu pukul 12 malam nak melaungkan merdeka tu pun tak payoh. Siang bukannya takde, buat menda buat keje ngantuk ke mata gitu. Tunku dulu dia sambut siang je, lagi la tenatnya dia yang mengusahakan merdeka tu. Ke maksudnya merdeka tengoh malam gitu, bini tidor di rumah kita bertempik di luar?

Hak bahagian berlakon dalam TV pulok jangan cerita la. Asal merajuk je lari ke London, asal merajuk je ke London. Macam la ke Sanggang, ke Kelebang tak boleh lari. Dialognya pulak satu hal. Cakap Melayu sepatoh, orang putih sepatoh. Cakap Malayu je la atau pun cakap orang putih sepenuhnya, senang. Kalau cerita orang putih tu, koi tak pernah dengor pun dia cakap selit-selit ngan Bahasa Melayu.

Merdeka ke gitu? Merdeka konon...


No comments:

Post a Comment