Monday, June 22, 2009

Tak puas hati betui koi

Yesterday, my wife fasting so I took her to the nearest pasar malam...kot2 la dia nak makan apa-apa. Tengoh duk jalan-jalan tu, koi terpandang satu peristiwa yang bagi koi sangat menyayat hati. Ada la sorang brother pertengahan umur sedang mengasingkan ikan sungai mengikut jenis, nak jual la gamaknya. Takpe la dia nak jual ikan sungai tu, nak digonekan pulak, ye tak. Dalam banyak banyak jenis ikan yang dilonggokkannya tu, koi terpandang beberapa longgok anak ikan toman. Ada la dalam sebesar ibu jari dan lebih kurang sejengkal panjang. Kalau dipandang secara kasar, mau dalam seseratus ekor lebih jugak la. Tekejut koi...anak ikan yang bergerak secara kumpulan macam tu memang senang ditangkap. Kat situ berakhirnya nasib anak-anak ikan yang masih merah tu.

Brother yang jual tu mungkin tak tahu sebanyak mana waris-waris toman baru yang boleh dilahirkan dengan nyawa yang dia dah tamatkan tu, sekiranya anak-anak toman tu dibiarkan terus hidup. Brother tu juga mungkin tak tahu, kalau orang yang biasa ke sungai, ikan toman orang tak makan. Bukannya sedap pun...koi kalau pancing toman pun hanya untuk test kemahiran dan sport fishing, tu aje. Kalau nak makan, sorry. Baik koi makan ikan bilis je...

Zalimnya manusia...tapi bila pikir semula, tak boleh juga nak salahkan brother tu. Entah anak-anak dia nak sekolah, belanja itu, belanja ini...mana lagi sumber duit yang ada selain dari cuba lakukan apa sahaja.

Bila koi bergerak je untuk blah dari situ, koi tahu yang satu masa anak koi mungkin tak kenal dah ikan toman dewasa, dah pupus kesemuanya. Tapi takpe la...kesinambungan hidup anak-anak penjual anak toman lebih penting daripada nyawa toman itu sendiri!

No comments:

Post a Comment