Wednesday, April 29, 2009

Siapa koi sebelum ni...

1. Pengait sawit - koi pernah terjebak dengan pekerjaan ni dulu. Tenang dan mendamaikan. Koi dengan Isam, jiran sebelah rumah yang dah koi anggap macam keluarga sendiri. Bangun pagi, capai galah sabit, bermula la kerjaya untuk hari tersebut. Setandan 50 sen. Takde supervisor, takde line leader...ada koi ngan Isam je. Galah 2o kaki lebih, jatuh je galah ke tanah...balik! Ngape koi berhenti? Indon dah ramai...

2. Store keeper di Supermarket Pelangi, Temerloh - ada la dalam dua bulan koi kerja kat sini. Temuduga store keeper, lepas tu kena jaga department kat depan. Ala macam salesgirl tu...mana tahan! Alasan majikan, hari pembukaan supermarket tu, orang ramai. Jadi department tak cukup tenaga, semua budak-budak stor kena jaga kat depan. Dua kali je kawan sekampung datang dan tanya " Awok keje kat sini, Long?" terus koi berhenti.

3. Operator di Kilang Plywood kat Mentakab - koi pernah juga terjebak kerja kat sini. Koi berulang-alik dengan bas kilang bersama Allahyarham Ijan ( meninggal ditimpa dahan di Chenor semasa memancing )Masa tu koi jaga HotPress Kitagawa 20. Fungsinya menekan plywood yang belum siap setebal setengah kaki kepada setengah inci. Kat sini la koi tengok tangan mat indon terkapit, hancur dan masak di bawah suhu yang tinggi. Koi berhenti ngape? Koi swing satu budak India, dan koi terus tak pergi kerja lepas tu sebab takutkan Pembalasan si Pitung.

4. Pekerja kampung di Paya Pulai - koi dengan Cu Pik ( Pak Chu Taufik - lulusan U ) kononya nak merasa kerja kampung. Ambik kontrak gali longkang di ladang sawit. Bagai nak mampus menggali, membuang tanah yang menimbun dalam kalbot, RM30 je bayar dek kontraktor. Panas la perut! Lansung tak pegi dah!

5. Guru sandaran di SK Rentam - ada la dalam 6 bulan koi ngajor di Rentam, tempat koi dibesarkan. Bukan lalu jiwa koi kalau diikutkan, tapi koi bertahan sebab ia di kampung sendiri. Takde apa yang perlu koi risaukan. Lagipun ada Jalal masa tu ( tukang kebun ) yang koi rasa boleh masuk dengan kepala koi. Kat sini la koi melepak sehingga koi di tawarkan ke Maktab Perguruan Kent, Sabah pada penghujung 1993.

6. Cikgu di Bera - koi gembira dengan apa yang koi ada sekarang. Di sekeliling koi kawan-kawan kaki ngelekek, keluarga yang supportive dan segala-galanya. Dah 13 tahun koi terlibat dalam dunia pendidikan ni dan koi rasa puas dengan kerja sambilan koi ni. Kerja sambilan...? Ya, semua kerja yang koi senaraikan di atas tu adalah sambilan, kerja utama koi NGAIL!

2 comments:

  1. "Allahyarham Ijan ( meninggal ditimpa dahan di Chenor semasa memancing )" Hak nie long klau boleh elok...elokkan laa...koi cume mesan jek...ikut aok laa...hak mancing aok bukan koi.

    ReplyDelete
  2. SALAM ZIARAH.....
    PE KABO CIKGU.......
    ORANG KAMPUNG CHATTTTT
    HIHIHIHIIHI

    ReplyDelete